Hoefbevangenheid bij uw paard

Hoefbevangenheid, ook wel laminitis genoemd, is een typische aandoening van de hoeven van het paard en andere paardachtigen, zoals ezels. De ziekte bestaat uit een ontsteking van de laag (lederhuid) die het hoefbeen en de hoornschoen verbindt binnenin de hoef, de zogenaamde lamellen.

Deze lamellen gaan zwellen door de ontsteking en in sommige gevallen zelfs loslaten, zodat het hoefbeen kantelt in de hoornschoen. De aandoening is erg pijnlijk en paarden gaan vaak erg stijf tot kreupel lopen, gestrekt staan met hun voorbenen en vaker liggen. De getroffen voeten zijn meestal warm en erg gevoelig. In de meeste gevallen zijn beide voorvoeten betrokken, maar ook alle 4 de voeten kunnen tegelijk aangetast zijn.

Verschillende oorzaken zijn beschreven o.a. teveel vers gras (teveel suikers), overbelasting van 1 been, gebruik van corticosteroïden, overgewicht, insuline-resistentie en vergiftigingen. Sommige rassen zoals o.a. shetlanders, haflingers en tinkers zijn gevoeliger voor de ziekte, dan andere rassen.

De behandeling bestaat erin om het paard zo comfortabel mogelijk te krijgen, door pijnstilling toe te dienen, de voeten te koelen, het paard op een zachte ondergrond te houden en eventueel een speciaal aangepast ijzer aan te brengen voor extra steun. Dit alles tot de ontsteking tot rust gekomen is. Als er een onderliggende oorzaak tot hoefbevangenheid geleid heeft, dan dient deze natuurlijk ook aangepakt te worden. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om paarden met overgewicht op ‘dieet’ te zetten.

Preventieve maatregelen zijn vooral belangrijk bij de rassen die een hoger risico op de aandoening hebben en bestaan voornamelijk uit het vermijden van grote hoeveelheden vers gras in het voorjaar, het vermijden van overgewicht en het vermijden van medicijnen die corticosteroïden bevatten. Het is erg belangrijk om deze aandoening tijdig te herkennen en er een paardendierenarts bij te roepen die een passende behandeling kan instellen.

Hoe sneller je erbij bent, hoe beter de kans op herstel.

Afspraak maken?

Dierenkliniek Emmeloord