Castratie paard

Voor een castratie wordt het paard een dag voor de operatie opgenomen en er wordt dan een pre-anesthetisch onderzoek uitgevoerd waarbij alle vitale functies gecontroleerd worden. Indien hierbij geen risicoverhogende factoren worden waargenomen, wordt het paard gevast en de volgende dag geopereerd. De eigenlijke ingreep wordt via de ‘over-de-lies-methode’ uitgevoerd. Er wordt een (zo) klein (mogelijke) snede gemaakt door de huid thv de lies. Het onderliggende weefsel wordt los gemaakt van elkaar en de zaadstreng en testikel worden naar buiten gebracht.

castratie 1

Vervolgens wordt de zaadstreng gekneusd met een speciale tang gedurende enkele minuten en daarna wordt hierop een hechting geplaatst.

castratie 2

castratie 3

Tenslotte wordt de zaadstreng doorgesneden en worden alle lagen weefsel dicht gehecht tot en met de huid.

castratie 4

castratie 5

castratie 6

Alle zichtbare bloedingen in kleine bloedvaatjes worden gestopt door ze te coaguleren met de elektrische bistouri om de kans op nabloeden te verkleinen. Het paard wordt vervolgens in de recovery gelegd om wakker te worden. Nadat het paard is recht gestaan, wordt het op stal gezet en nog 2 dagen in de gaten gehouden door onze dierenartsen. Als alles goed verloopt, kan het paard op dat dag 3 naar huis.

Deze operatietechniek heeft volgens ons een groot aantal voordelen ten opzichte van andere methodes. Allereerst is doordat de huid gesloten wordt na de ingreep de kans op opklimmende infecties van de zaadstreng (funiculitis) en zakbreuken (hernia inguinalis) sterk verminderd. Ook de kans op nabloeden is sterk gereduceerd doordat de kleine bloedingen  gestopt worden tijdens de operatie.  Doordat alle huidlagen opnieuw gesloten worden, is de rustperiode achteraf heel wat korter dan bij de open techniek, wat deze techniek ook uitermate geschikt maakt voor paarden die reeds in het werk zijn.